Послiдовнiсть складання математичної моделi
- Зробити аналiз початкових умов, за яких вiдбуваються подiї, що створюють задану ситуацiю. Визначити всi можливi наслiдки та, зважаючи на те, що наслiдки — це також подiї, позначити їх математичними символами.
- Не порушуючи умов дослiду, переформулювати iнформацiю про ситуацiю так, щоб зручно було її описати за допомогою можливих наслiдкiв цього дослiду.
- Застосовуючи дiї над подiями, записати ситуацiю, про яку йдеться в задачi, у виглядi математичного виразу.
Задача 1
Миколка тричi кидає м’яча в цiль. Складiть математичну модель ситуацiї «м’яч улучив у цiль два рази».
Розв’язання
Позначимо подiї:
- A — м’яч улучив у цiль два рази;
- B — м’яч улучив у цiль першого разу;
- B — м’яч не влучив у цiль першого разу;
- C — м’яч улучив у цiль другого разу;
- C — м’яч не влучив у цiль другого разу;
- D — м’яч улучив у цiль третього разу;
- D — м’яч не влучив у цiль третього разу.
Подiя A можлива, якщо: B i C i D або B i C i D, або B i C i D.
Отже, математична модель: A = B·C·D + B·C·D + B·C·D
Задача 2
Батько й син домовилися зiграти не бiльше трьох сетiв у тенiс, але гра може припинитися ранiше, якщо сет виграє син, i в такому разi гра вважатиметься перемогою сина. Складiть математичнi моделi ситуацiй «син виграв гру» та «син програв гру».
Розв’язання
1. Позначимо подiї:
- A1 — син виграв гру;
- A2 — син програв гру;
- B — син виграв перший сет;
- B — син програв перший сет;
- C — син виграв другий сет;
- C — син програв другий сет;
- D — син виграв третiй сет;
- D — син програв третiй сет.
2. Подiя A1 можлива, якщо: B або B i C, або B i C i D , а подiя A2 можлива за умови, що B i C i D.
Отже, математичнi моделi: A1 = B + B·C + B·C·D, A2 = B·C·D
Уведомление: Формула повної ймовiрностi | Математик.org.ua