І батьки і педагоги знають, що математика — це потужний фактор інтелектуального розвитку дитини, формування його пізнавальних і творчих здібностей. Відомо і те, що від ефективності математичного розвитку дитини в дошкільному віці залежить успішність навчання математики в початковій школі.
Чому ж багатьом дітям так важко дається математика не тільки в початковій школі, але вже зараз, в період підготовки до навчальної діяльності? Спробуємо відповісти на це питання і показати, чому загальноприйняті підходи до математичної підготовки дитини-дошкільника часто не приносять бажаних позитивних результатів.
У сучасних навчальних програмах початкової школи важливе значення надається логічній складовій. Розвиток логічного мислення дитини передбачає формування логічних прийомів розумової діяльності, а також уміння розуміти і простежувати причинно-слідчі зв’язку явищ і вміння будувати прості висновки на основі причинно-слідчої зв’язку. Щоб школяр не зазнавав труднощів буквально з перших уроків і йому не довелося вчитися з нуля, вже зараз, в дошкільний період, потрібно готувати дитину відповідним чином.
Багато батьків вважають, що головне при підготовці до школи — це познайомити дитину з цифрами і навчити його писати, вважати, складати і віднімати (насправді це зазвичай виливається в спробу вивчити напам’ять результати додавання і віднімання в межах 10). Однак при навчанні математиці за підручниками сучасних розвиваючих систем (система Л. В. Занкова, система. В. Давидова, система «Гармонія», «Школа 2100″ та ін.) ці вміння дуже недовго виручають дитини на уроках математики. Запас завчених знань закінчується дуже швидко (через місяць-два), і несформованість власного вміння продуктивно мислити (тобто самостійно виконувати зазначені вище розумові дії на математичному утриманні) дуже швидко приводить до появи «проблем з математикою».
В той же час дитина з розвиненим логічним мисленням завжди має більше шансів бути успішним математики, навіть якщо він не був заздалегідь навчений елементів шкільної програми (рахунку, обчислень і т. п.). Не випадково в останні роки у багатьох школах, що працюють з розвиваючими програмами, проводиться співбесіда з дітьми, які надходять в перший клас, основним змістом якого є питання і завдання логічного, а не тільки арифметичного, характеру. Чи закономірний такий підхід до відбору для навчання дітей? Так, закономірний, оскільки підручники математики цих систем побудовані таким чином, що вже на перших уроках дитина повинен використовувати вміння порівнювати, класифікувати, аналізувати та узагальнювати результати своєї діяльності.
Однак не слід думати, що розвинене логічне мислення — це природний дар, з наявністю або відсутністю якого слід змиритися. Існує велика кількість досліджень, що підтверджують, що розвитком логічного мислення можна і потрібно займатися (навіть у тих випадках, коли природні задатки дитини в цій області досить скромні). Насамперед розберемося в тому, з чого складається логічне мислення.
Логічні прийоми розумових дій — порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікація, серіація, аналогія, систематизація, абстрагування — в літературі також називають логічними прийомами мислення. При організації спеціальної розвиваючої роботи над формуванням і розвитком логічних прийомів мислення спостерігається значне підвищення результативності цього процесу незалежно від вихідного рівня розвитку дитини.